Introduktion

I dette forløb skal eleverne fortælle om hvad man laver på et Youth Center i Myanmar. De skal benytte deres viden fra elevhæftet SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND.
Eleverne skal lave en tegneserie hvor de viser en dag på et Youth Center.

I Pixton-tegneserieværktøjet kan eleverne både arbejde med de elementer der ligger i programmet og bruge egne billeder eller billederne fra hjemmesiden her.

Eleverne skal arbejde sammen i grupper.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør.


Eksempel

Fag og målgruppe

 

Forløbet her kan gennemføres på mellemtrinnet og i udskolingen.
Eleverne udfordres gradvist til at være mere nuancerede i deres arbejde med Børnekonventionens artikler.

Dansk efter 6. klasse: Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.

Dansk efter 9. klasse: Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.

Forslag til læringsmål

Eleven skal samarbejde omkring den kreative proces i arbejdet med Pixton.

Eleven skal formidle deres viden og være nysgerrig på livet i Myanmar.

Eleven kan på baggrund af præsentationen reflektere over forskelle og ligheder mellem egen skolegang og skolegangen på et UNICEF Youth Center.

Forberedelse

Fagligt

Eleverne læser teksterne om børnene i Myanmar. Gennem fortællingerne om deres liv lærer de hvad det vil sige at være elev på et UNICEF Youth center.

I lærervejledningen kan du læse mere om UNICEF Youth center. Se teksten her

Teknisk

Man kan arbejde med Pixton på mange niveauer. For de yngste elever kan det være en god ide at starte med at arbejde på Nybegynder-niveau. Når eleverne har stiftet bekendtskab med programmet kan man skifte til Avanceret og virkelig få gang i kreativiteten.

Arbejder man med Pixton i Skoletube kan man vælge at tage udgangspunkt i en af skabelonerne i kanalen Myanmar med Pixton.

Tilmeld jer kanalen og vælg remix, så har I adgang til at redigere i skabelonen.

Skoler der ikke har Skoletube kan oprette en bruger på www.pixton.com og arbejde med værktøjet her.

 

Forslag til forløbet

Bemærk at vi her gennemgår to måder at arbejde med opgaven på:

Med udgangspunkt i en skabelon

Start fra bunden

Udgangspunkt i en skabelon (kun muligt med Skoletube)

Eleverne tilmelder sig kanalen ’Myanmar fortalt med Pixton’ ved at klikke på linket her og dernæst vælge ‘Tilmeld mig‘.
I kanalen vælger de hvilken skabelon de vil arbejde med.

Når man vælger remix får man adgang til at arbejde i skabelonen og lave sin egen fortælling. Man ændrer ikke på skabelonen i kanalen.

Nu er du klar til at redigere i Pixton.

Start fra bunden (muligt i Skoletube og på www.pixton.com)

Opret et nyt projekt.

Eleverne vælger format til projektet (i skabelonerne er der valgt grafisk roman)

Vælg niveau nybegynder eller avanceret.

Nu indsættes en baggrund. Man kan vælge at indsætte et billede. På siden her finder man mange billeder der kan anvendes i tegneserien.

Billederne gemmes på computeren eller tablet og hentes ind i præsentationen.

Nu indsættes en figur og den tilpasses i udseende og størrelse.

Der indsættes talebobler så figuren kan fortælle om hvordan det er at gå på et UNICEF Youth Center i Myanmar.

Hvad laver man?
Hvad lærer man?
Hvem kommer på et Youth Center?
Hvad betyder det for et land at UNICEF bygger ungdomscentre, hvor børn kan være og lære?

Eleverne indsætter et billede mere og foretager ændringer i baggrund, måden figuren står på eller tilføj en figur mere. Kun fantasien sætter grænsen.

 

Se flere vejledninger på Skoletubes vejledningssite

Tegn på læring

Eleverne har stiftet bekendtskab med UNICEFS arbejde med at sikre uddannelse til børn i Myanmar.

Eleverne har samarbejdet i udvælgelsen af materiale og i skabelse af produktet.

Eleverne har omsat deres viden til et produkt i genren tegneserie.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.