Opgave

I dette forløb skal I lave en tegneserie, hvor I fortæller om hvad man laver på et Youth Center i Myanmar.

I skal benytte den viden I har fået fra elevhæftet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.

Forestil jer hvad der sker på en dag i et barns liv, på et UNICEF Youth Center.

I skal bruge programmet Pixton. I kan arbejde med mange forskellige figurer, billeder og ting der ligger i programmet. Men I kan også vælge at bruge jeres egne billeder eller billederne fra hjemmesiden her.

I skal arbejde sammen i grupper og samarbejde om at fortælle jeres historie og lave jeres tegneserie.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør.


Eksempel

Læringsmål

 

I skal samarbejde omkring den kreative proces i arbejdet med Pixton.

I skal formidle jeres viden og undersøge hvordan børn lever i Myanmar.

I skal på baggrund af præsentationen tænke over forskelle og ligheder mellem jeres egen skolegang og skolegangen på et UNICEF Youth Center.

Sådan gør du

Bemærk at vi her gennemgår to måder at arbejde med opgaven på:

Med udgangspunkt i en skabelon

Start fra bunden

Udgangspunkt i en skabelon (kun muligt med Skoletube)

Meld dig ind i kanalen ’Myanmar fortalt med Pixton’ ved at klikke på linket her og dernæst vælge ‘Tilmeld mig‘.
I kanalen vælger I hvilken skabelon I vil arbejde med.

Når man vælger remix får man adgang til at arbejde i skabelonen og lave sin egen fortælling. Man ændrer ikke på skabelonen i kanalen.

Nu er I klar til at redigere i Pixton.
Start fra bunden (muligt i Skoletube og på www.pixton.com)

Opret et nyt projekt.

Vælg format til projektet (i skabelonerne er der valgt grafisk roman)

Vælg niveau nybegynder eller avanceret.

Indsæt baggrund. Du kan vælge at indsætte et billede. På siden her finder du mange billeder der kan anvendes i tegneserien.

Gem billederne på computeren eller tablet og hent det ind i præsentationen.

Indsæt en figur og tilpas den i udseende og størrelse.

Indsæt talebobler og lad figuren fortælle om hvordan det er at gå på et UNICEF Youth Center i Myanmar.

Hvad laver man?
Hvad lærer man?
Hvem kommer på et Youth Center?
Hvad betyder det for landet at UNICEF bygger Ungdomscentre, hvor børnene kan være og lære?

Indsæt et billede mere og foretag eventuelt ændringer i baggrund, måden figuren står på eller tilføj en figur mere. Kun fantasien sætter grænsen.

 

Se flere vejledninger på Skoletubes vejledningssite

 

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.