Introduktion

Kahoot er et gratis, webbaseret evaluerings- og quiz-værktøj. Det giver mulighed for at gennemføre små test i undervisningen, og for at aktivere og engagere eleverne i diskussioner.

I dette forløb findes der en færdig quiz der træner elevernes kendskab til Verdensmålene. Der er 17 spørgsmål med 4 svarmuligheder.
Derudover opfordres eleverne til selv at producere deres egne Kahoot-quiz og derigennem øge kendskabet til Verdensmålene gennem leg og socialt samvær.

I denne lille film kan du se hvordan du kommer i gang med at bruge Kahoot i undervisningen. Eksemplet er vist med Børnekonventionen.

Under Forslag til forløbet kan du klikke på linket til den færdige Kahoot og her se det Game-nummeret som eleverne skal benytte for at tilmelde sig og deltage i quizzen om Verdensmålene.


Eksempel

Fag og målgruppe

 

Quizzerne henvender sig til mellemtrinnet og udskolingen.

Quizzen kan anvendes som en del af alle fag i arbejdet med Verdensmålene.

 

Forslag til læringsmål

Træne elevernes kendskab til FNs Verdensmål.

Skabe nysgerrighed og dialog i arbejdet med Verdensmålene.

Give eleverne mulighed for at være kreative i deres formulering af spørgsmål om Verdensmålene.

 

 

Forberedelse

Fagligt

I klassen arbejdes der med Verdensmålene. Gennem samtaler i klassen og arbejdet med materialet her på siden har eleverne fået kendskab til Verdensmålene. De er således i stand til at deltage i den færdige quiz og selv efterfølgende lave deres egen quiz.

Teknisk

Det er en fordel at have en projektor, så alle eleverne har mulighed for at se spørgsmålene.

Eleverne skal i arbejdet med Kahoot anvende en telefon, PC eller tablet. De går til siden www.kahoot.it

Eleverne kobler sig på Quizzen med den kode der bliver vist når quizzen starter op.

Nu er I klar til at træne kendskabet til Verdensmålene med en sjov og lærerig Quiz.

 

Forslag til forløbet

Opret en bruger på Kahoot.it

Log ind

Find nedenstående Kahoot-quiz ved at klikke på linket og lad eleverne tilmelde sig.

Eleverne kan dyste enten i hold eller individuelt.

Gennemfør quizzen.

Tag en snak om spørgsmålene.

Hvilke spørgsmål var du i tvivl om?

Var der noget der overraskede dig?

Var der svar du ikke kan forstå?

Var i enige i gruppen?

Lad nu eleverne formulere deres egne spørgsmål til hinanden.

Eleverne skal formulere både spørgsmål og svarmuligheder.

Saml elevernes spørgsmål sammen og opret en ny Kahoot.

Lad klassen gennemføre deres egen Kahoot.

Lad naboklassen, forældrene, de øvrige lærere gennemføre elevernes quiz og vær med til at øge elevernes kendskab til

Lad nu eleverne formulere deres egne spørgsmål til hinanden.

Eleverne skal formulere både spørgsmål og svarmuligheder.

Saml elevernes spørgsmål sammen og opret en ny Kahoot.

Lad klassen gennemføre deres egen Kahoot.

Lad naboklassen, forældrene, de øvrige lærere gennemføre elevernes quiz og vær med til at øge elevernes kendskab til Verdensmålene.

.

Tegn på læring

Eleverne har fået et øget kendskab til hvad det enkelte Verdensmål indeholder.

Eleverne har gennem arbejdet med den færdige quiz fået en øget forståelse for betydningen af Verdensmålene.

Eleverne har selv været i stand til at lave deres egen quiz og vise deres kendskab til Verdensmålene.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.