Opgave

I arbejdet med Verdensmålene har I lært hvad det enkelte mål indeholder.
I denne opgave skal I være fysisk aktive og samtidig træne jeres kendskab til målene.

I opgaven her er der både et QR-løb og en stafet

Der ligger et færdigt QR-løb og en færdig stafet der er lige til at printe og bruge i undervisningen.

Derudover er der en beskrivelse af hvordan I selv kan skabe jeres eget QR-løb til resten af klassen eller andre klasser på skolen. Denne findes under beskrivelsen af de to færdige forløb.

Under sådan gør du findes guides til arbejdet.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør.


Eksempel

Læringsmål

 

I skal øge jeres kendskab til Verdensmålene.

I skal gennem arbejdet opnå en større forståelse for målenes betydning for hele verdenen.

I skal fortælle  om verdensmålene med deres egne ord.

Sådan gør du

QR-løb

De printede QR koder er hængt op rundt omkring på skolen.

Der er 3 udsagn til hver Verdensmål.

I skal anvende jeres mobiltelefoner til at scanne koderne. Til det skal I have en QR-kode Scanner.
I-nigma appen kan anbefales, da den er fri for reklamer og fungerer godt.

Jeres lærer fastsætter tid til løbet og løbet kan begynde.

I scanner en kode, læser udsagnet og noterer postens nummer ud for det korrekte Verdensmål på svararket.

Stafet Verdensmålene

I inddeles i grupper med max. 5 elever på hvert hold.

Hvert hold får et sæt Verdensmål samt 17 papirklips. Der sættes en papirklips på hvert Verdensmål.

I den anden ende af stafet-banen sættes en lille kasse med de 51 udsagn.

I skal nu løbe på skift ned og hente et udsagn.

I placerer i fællesskab udsagnet på det rigtige mål.

Først når målet er placeret må I løbe igen.

 

Lav jeres eget QR løb om Verdensmålene

Klassen deles i 2 hold. Hvert hold skal lave et stafetløb og herefter gennemføre hinandens løb.

I skal filme små videoklip hvor I fortæller om et af Verdensmålene, uden dog at nævne selve målet.

Holdet fordeler målene så I laver minimum en beskrivelse af hvert mål.

En elev fra hvert hold opretter en kanal på Skoletube og tilknytter de øvrige elever.

Videoklippene uploades til en kanal på Skoletube direkte i Skoletube-appen.

I skoletube dannes der automatisk en QR-kode der er lige til at printe.

Anvender I ikke skoletube gemmes videoklippene i Onedrive, Google drev eller lignende. Når klippet er lagt op kan man danne en QR-kode på hjemmesiden I-nigma.

Nu er I klar til at gennemføre jeres egne QR-løb.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.