Introduktion

På rejsen til Myanmar mødte Sofie pigen Thazin. Thazin er en stærk og viljefast pige der klarer sig godt, selvom det ikke altid er let at være barn i Myanmar. I Thazins landsby er der ikke adgang til rent drikkevand. De skal hente vandet i en lille sø.

I elevbogen “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND” kan eleverne læse om Thazins liv i Myanmar. De kan også se en lille video hvor Thazin og Sofie lægger make up. Den kan I finde her

I opgaven her skal eleverne lave en tegneserie om Thazin. De kan bruge den viden de får ved at læse i elevbogen, men de må også bruge deres fantasi og forestille sig hvordan det er at bo i Myanmar.

I arbejdet skal eleverne bruge programmet PIXTON. PIXTON er en del af Skoletube.
Har I ikke Skoletube kan I få en måneds gratis login i forbindelse med arbejdet.

Alternativt skal I oprette en profil på hjemmesiden her. 

PIXTON kan benyttes både på computer og tablet. Under trin for trin kan I se små vejledninger til hvordan man anvender programmet.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør.


Eksempel

Fag og målgruppe

 

 

Dansk efter 4. klasse: Kommunikation
Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.

Dansk efter 6. klasse: Kommunikation
Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.

Forslag til læringsmål

Eleverne skal i arbejdet inddrage deres kendskab til Børnekonventionen.

Eleverne skal fortælle deres historie med tekst og billede.

Eleverne skal øge deres kendskab til genren tegneserie.

 

Forberedelse

 

Fagligt

Eleverne læser teksterne om Thazin i elevhæftet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND.

Tag en snak med eleverne om ligheder og forskellige fra Thazins liv i Myanmar til deres eget liv i Danmark.

Teknisk

Man kan arbejde med Pixton på mange niveauer. For de yngste elever kan det være en god ide at starte med at arbejde på Nybegynder-niveau. Når eleverne har stiftet bekendtskab med programmet kan man skifte til Avanceret og virkelig få gang i kreativiteten.

Arbejder man med Pixton i Skoletube kan man vælge at tage udgangspunkt i en af skabelonerne i kanalen Myanmar med Pixton.

Tilmeld jer kanalen og vælg remix, så har I adgang til at redigere i skabelonen.

Skoler der ikke har Skoletube kan oprette en bruger på www.pixton.com og arbejde med værktøjet her.

Forslag til forløbet

Bemærk at vi her gennemgår to måder at arbejde med opgaven på:

Med udgangspunkt i en skabelon

Start fra bunden

Udgangspunkt i en skabelon (kun muligt med Skoletube)

Meld dig ind i kanalen ’Myanmar fortalt med Pixton’ ved at klikke på linket her og dernæst vælge ‘Tilmeld mig‘.
I kanalen vælger eleverne hvilken skabelon de vil arbejde med.

Når man vælger remix får man adgang til at arbejde i skabelonen og lave sin egen fortælling. Man ændrer ikke på skabelonen i kanalen.

Nu er du klar til at redigere i Pixton.

Start fra bunden (Muligt i Skoletube og på www.pixton.com)

Opret et nyt projekt.

Vælg format til projektet (I skabelonerne er der valgt grafisk roman)

Vælg niveau nybegynder eller avanceret.

Indsæt en baggrund. Du kan vælge at indsætte et billede. På siden her finder du mange billeder der kan anvendes i tegneserien.

Gem billederne på computer eller tablet og hent dem ind i præsentationen.

Indsæt en figur og tilpas den i udseende og størrelse.

Indsæt talebobler og lad figuren fortælle om hvordan det er at være Thazin og bo i Myanmar.

Hvad laver Thazin hjemme?
Hvad lærer Thazin i skolen?
Hvilke drømme har Thazin for fremtiden?

Indsæt et billede mere og foretag eventuelt ændringer i baggrund, måden figuren står på eller tilføj en figur mere. Kun fantasien sætter grænsen.

 

Se flere vejledninger på Skoletubes vejledningssite

Tegn på læring

Eleverne kan med udgangspunkt i fortællingerne fra elevhæfte digte deres egen fortælling.

Eleverne kan arbejde med billeder og tekst og skabe en rød tråd i deres fortælling i Pixton.

Eleverne i stand til at sammenligne deres eget liv med livet som barn i Myanmar.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.