Opgave

På rejsen til Myanmar mødte Sofie pigen Thazin.

Thazin viste Sofie hvordan det er at være pige i Myanmar, hvordan hun henter vand i en lille sø, fordi der ikke er vandhaner, og hvordan man lægger den helt særlige make up som de bruger i Myanmar.

I elevbogen “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND” kan I læse om Thazins liv i Myanmar, og om hvorfor Sofie synes Thazin er noget helt særligt. I kan også se en lille video hvor Thazin og Sofie lægger make up. Den kan I finde her.

I opgaven her skal I lave en tegneserie om Thazin. I skal læse om Thazin i elevbogen, men I må også bruge jeres fantasi og forestille jer hvordan det er at bo i Myanmar.

I arbejdet skal I bruge programmet PIXTON.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør.


Eksempel

Læringsmål

 

I skal lære om hvordan der er at være barn i Myanmar.

I skal lære om børns ret til et godt liv.

I skal lære at fortælle en historie ved brug af billeder og tekst.

Sådan gør du

 

Bemærk at vi her gennemgår to måder at arbejde med opgaven på:

Med udgangspunkt i en skabelon

Start fra bunden

Udgangspunkt i en skabelon (kun muligt med Skoletube)

Tilmeld dig kanalen ’Myanmar fortalt med Pixton’ ved at klikke på linket her og dernæst vælge ‘Tilmeld mig‘.
I kanalen vælges hvilken skabelon der skal arbejdes med.

Når man vælger remix får man adgang til at arbejde i skabelonen og lave sin egen udgave af fortællingen fortælling. Man ændrer ikke på skabelonen i kanalen.

Nu er du klar til at redigere i Pixton.

Start fra bunden (Muligt i Skoletube og på www.pixton.com)

Opret et nyt projekt.

Vælg format til projektet (I skabelonerne er der valgt grafisk roman)

Vælg niveau nybegynder eller avanceret.

Indsæt en baggrund. Du kan vælge at indsætte et billede som baggrund. På siden her finder I mange billeder der kan anvendes i tegneserien.

Gem billederne på jeres computeren eller tablet og hent det ind i præsentationen.

Indsæt en figur og tilpas den i udseende og størrelse.

Indsæt talebobler og lad figuren fortælle om hvordan det er at være Thazin og bo i Myanmar.

Hvad laver Thazin hjemme?
Hvad lærer Thazin i skolen?
Hvilke drømme har Thazin for fremtiden?

Indsæt et billede mere og foretag eventuelt ændringer i baggrund, måden figuren står på eller tilføj en figur mere. Kun fantasien sætter grænsen.

 

Se flere vejledninger på Skoletubes vejledningssite

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.