Opgave

Fritid og pligter – sjov med Stop Motion

I forløbet her arbejdes der med Børnekonventionens artikel 31 der lyder:
Børn skal have fritid og tid til at lege, samt lov til at deltage i forskellige aktiviteter.

Børnekonventionen skal overholdes, så alle børn kan have et godt liv.

I opgaven arbejdes med Stop Motion. Stop Motion er en filmteknik hvor der tages rigtig mange billeder af det samme ting. Tingen flyttes ganske lidt fra billede til billede. Når filmen afspilles vil det se ud som om jeres ting er levende.

I elevhæftet hører vi Imelda og Villads fortælle om deres liv. Imelda fortæller blandt andet at hun hjælper til derhjemme.

Man skal have fritid og tid til leg, betyder det så at man ikke skal hjælpe hjemme?

Eller kan man godt have fritid, selvom man også har pligter?

I elevhæftet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND” kan I læse om hvordan børnene i Myanmar må hjælpe med at hente vand, lave mad og nogle endda arbejde så meget, at de ikke har tid til at gå i skole.

Hvordan er det hjemme hos jer? Har I mon pligter?
Tag en snak med jeres gruppe.
Måske ønsker I somme tider at tingene bare kunne klare sig selv.

Nu skal I lave en sjov lille opgave hvor det sker.

I skal nu lave en Stop Motion hvor jeres pligter klarer sig selv, helt uden jeres hjælp.
Opvaskemaskinen tømmer sig selv, skraldespanden finder selv vej til skraldebøtten udenfor, eller hvor klasseværelset på mystisk vis rydder sig selv op og gulvet fejer sig selv. Eller måske kan I selv komme på en endnu sjovere handling til jeres film.


Eksempel

Læringsmål

 

I kan reflektere over jeres rolle i familien.

I kan perspektivere jeres eget liv til livet beskrevet i materialet om børnene i Myanmar.

I kan fortælle jeres historie ved hjælp at det digitale værktøj Stop Motion.

Sådan gør du

I skal arbejde sammen i grupper på 3-4.

Sammen vælger I en episode som I gerne vil arbejde med.

Beskriv hvad der skal ske i filmen og vis det til jeres lærer.

Vigtigt at huske:

Når I arbejder med Stop Motion er det vigtige at være tålmodig under optagelsen. Tingene skal kun flytte sig ganske lidt fra billede til billede.

I skal samtidig være opmærksom på at ben, arme og hænder ikke skal være i billedet, når billedet tages.

Den af jer der skal filme, skal gøre sig umage med at holde telefon/Ipad så stille som muligt. Det giver det bedste resultat.
Brug eventuelt et bord eller andet at støtte, så billederne bliver så rolige som muligt.

Når I er klar til at optage jeres film åbner I appen, eksempelvis iMotion.

 

Opret ny film ved at klikke på New Movie.

Til denne opgave skal eleverne vælge indstillingen Manuel. På den måde får eleverne de bedste muligheder for at samarbejde om at foretage ændringerne fra billede til billede.

Kameraføreren finder sin plads.

Vælg start.

Nu er I klar til optagelse.

Der findes to hjælpefunktioner i iMotion. De findes ved at klikke på display. Den ene giver dig mulighed for at se dine bevægelser fra billede til billede. Den anden giver dig et hjælpegitter der kan hjælpe under optagelserne.

Filmen optages ved at tage billede for billede ved at klikke på capture, rykke figuren ganske lidt, trykke på capture igen. Sådan fortsættes billede for billede. Og der skal tages rigtig mange billeder.

Jo flere billeder, jo mere levende ser objektet ud når filmen afspilles.

Når filmen er taget færdig trykkes på stop to gange.

Herefter er der mulighed for at redigere filmen og eventuelt fjerne billeder med fejl, samt sætte tempoet for afspilningen.

Upload filmen til Skoletube i Skoletubeappen.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.