Introduktion

I elevhæftet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND” fortæller Sofie, at hun har set hvordan man sagtens kan være et glad barn med mod på livet, selvom man bor i et land hvor man er fattig og må arbejde hårdt for mad, vand og uddannelse.

Udstyret med en telefon eller tablet skal eleverne i denne opgave sætte fokus på det der får dem til at føle sig rige, når de skal på jagt efter billeder af det der betyder noget for dem – og det gælder om alt andet end materielle ting.

Venskaber, hygge, nærvær, varme, leg, musik og meget andet. Eleverne tager billederne enten hjemme eller i skolen.

Billederne bruges til en lille præsentation i Wrapster på telefon/tablet eller Animoto hvis man arbejder på en computer.

Man kan vælge at drage paralleller til Myanmar ved i præsentationen også at anvende billeder af børn fra Myanmar. Billederne kan hentes i en af de kanaler der er tilgængelig her på siden.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør.


Eksempel

Fag og målgruppe

 

Forløbet her kan gennemføres i hele skoleforløbet.
Gradvist tilpasses kravene til elevernes alder og udvikling.

Kristendom efter 6. klasse: Livsfilosofi og etik
Eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper

Tværgående tema: Elevens alsidige udvikling
Eleven får lyst til at bidrage til den større sociale sammenhæng.

Samfundsfag efter 9. klasse: Sociale og kulturelle forhold
Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstilling

 

 

 

Forslag til læringsmål

Eleverne arbejder med kendskabet til eget liv og værdigrundlag

Eleverne sætter fokus på de bløde værdier i livet.

Eleverne skal skabe en fortælling hvor de med tekst, lyd og billede fortæller deres historie med sammenhæng mellem stil og tema.

 

 

 

Forberedelse

Fagligt

Inden eleverne går i gang med denne opgave tages en snak med eleverne om forskellen på materielle goder og de goder der ikke kan købes for penge. Sidstnævnte er dem vi her vil sætte fokus på.
Det er vigtigt at eleverne ved hvad de er søger efter, når de går på jagt efter billeder og tekst til deres præsentation.

Teknisk

For at kunne anvende billeder og video der ligger her på hjemmesiden skal eleverne gøre et af følgende:

Melde sig ind i kanalerne på Skoletube

Gemme billederne på deres computer eller Ipad

Til denne opgave skal eleverne bruge et af programmerne Animoto på computer eller Wrapster der er en del af Skoletube i værktøjskassen i appen.

Det er en fordel hvis der oprettes en præsentationskanal hvortil elevernes arbejde kan uploades når det er færdigt.

Hvis I ikke har adgang til Skoletube kan I få et gratis prøveabonnement her.
Anvender I tablets uden Skoletubeadgang kan appen Animoto hentes i App Store eller Play Butikken.

Forslag til forløbet

Aktiviteten er beskrevet i to afsnit, da begge programmer kan anvendes til løsning af opgaven.

Først for Animoto (computer) og herunder for Wrapster (Smartphone og tablet).

Aktiviteten trin for trin – i Animoto

Har eleverne billeder og video liggende på telefon eller IPad uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload (link) via Skoletube-appen.

Eleverne opretter et nyt projekt og giver det en en titelNu indsættes der billeder i præsentationen. Eleven vælger mellem sine egne billeder, der kan vælges både billeder fra computeren og billeder fra kanalerne på Skoletube.

Dernæst vælges eventuelt små korte videoklip til præsentationen, Det kan være klip hvor eleverne fortæller om hvordan de føler sig rige. Længden på filmklippet redigeres Det kan maksimalt være 10 sekunder langt.

Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip. Man flytter let rundt på billederne ved at trække dem rundt.

Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billedet eller ind som rene tekst-slides Benyt et mix af begge muligheder og få det bedste resultat.

Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.

Eleverne gennemser filmen og tilpasser herefter hastigheden til den er som ønsket.

Det er en god idé at lade eleverne give hinanden feed back inden filmen uploades.

Når præsentationen er klar, udgives den let til klassens kanal på Skoletube og kan desuden nemt deles med forældre eller andre interesserede.

Aktiviteten trin for trin – i Wrapster

Har eleverne billeder og video liggende på deres telefoner eller iPads uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload via Skoletube-appen.

Eleven åbner Wrapster i Skoletube appen og opretter et nyt projekt.

Herefter indsættes de udvalgte billeder, der nu ligger på Skoletube til projektet. Der kan ligeledes vælges billeder fra kanalerne her på sitet.

Dernæst hentes de små korte videoklip til præsentationen. Det kan være klip hvor eleverne fortæller om hvornår de føler sig rige.
Filmene redigeres herefter.

Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip, ved at trække rundt med medierne.

Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billederne eller ind som rene tekst-slides. Benyt et mix af begge muligheder og få det bedste resultat. 

Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.

Gennemse filmen og tilpas hastigheden til man er tilfreds.

Det er en god idé at lade eleverne give hinanden feedback inden filmen uploades.

Når præsentationen er klar, og du har gennemset den, udgives den let til klassens kanal på Skoletube og kan desuden nemt deles med forældre eller andre interesserede.

Tegn på læring

Eleven har forståelse for forskellen på materielle goder og de værdier der ikke kan købes for penge.

Eleven har anvendt tekst og billeder i en velovervejet kombination.

Der er en rød tråd i præsentationen.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.