Opgave

Ipads, computere, lækkert tøj, fede cykler.

Der er rigtig mange ting I kan skrive på en ønskeseddel. Så mange ønsker, at jeres forældrene sikkert kan få helt sved på panden.

Rent vand, skolegang og tryghed er en anden form for ønsker man kan have, ønsker der er så vigtige for et barns liv at de er artikler i Børnekonventionen.
I Danmark er vi så heldige at leve i et rigt land. Somme tider tager vi mange ting for givet.

Måske husker vi ikke så ofte på hvor heldige vi i virkeligheden er at få de vigtigste ønsker opfyldt, uden nogensinde at skrive det på en ønskeseddel.

Sådan er det ikke overalt i verden.

I opgaven her skal I arbejde med forskellen på ønsker, altså ting der er dejlige at have, og rettigheder i Børnekonventionen.
I skal i små grupper arbejde med en definition af begreberne i en kreativ produktion med billeder, tekst og små videoklip.

Til arbejdet skal I bruge enten Wrapster, der findes til tablet og telefon eller Animoto der er til computer.

Under sådan gør du kan du se en beskrivelse af opgaven.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør.


Eksempel

Læringsmål

 

Eleverne skal kunne skelne mellem ønsker og rettigheder.

Eleverne skal kunne genkende artiklerne fra Børnekonventionen i deres eget liv.

Eleverne kan forklare udvalgte artikler fra Børnekonventionen med egne ord.

Sådan gør du

Arbejder du på en computer åbnes siden www.skoletube.dk og programmet Animoto.
Hvis du arbejder på en Iphone eller IPad skal du åbne Skoletube-appen og vælge Wrapster i Værktøjskassen.

Aktiviteten trin for trin – i Animoto

Hvis I har billeder og video liggende på jeres telefon eller tablet uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload via Skoletube-appen.

opretter et nyt projekt og giver det en titelNu indsættes der billeder i præsentationen. I kan vælge både egne billeder og billeder fundet her på hjemmesiden, eller andre steder på nettet. Der kan vælges både billeder fra computeren og billeder fra kanalerne på Skoletube.

Dernæst vælges eventuelt små korte videoklip til præsentationen, Det kan både være klip hvor I filmer jer selv, mens I fortæller om ønsker og rettigheder.

Længden på filmklippet redigeres. Videoklippene kan maksimalt være 10 sekunder langt.

Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip. Man flytter let rundt på billederne ved at trække dem med musen.

Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billedet eller ind som rene tekst-slides. Benyt begge muligheder for at få det bedste resultat.

Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.

Nu gennemser I filmen og tilpasser derefter hastigheden.

Når præsentationen er klar, udgives den let til klassens kanal på Skoletube. I kan også nemt dele filmen med jeres forældre eller andre der ønsker at høre om Børnekonventionen.

Aktiviteten trin for trin – i Wrapster

Har I billeder og video liggende på deres telefoner eller iPads uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload via Skoletube-appen.

I åbner værktøjet Wrapster fra værktøjskassen i Skoletube appen og opretter et nyt projekt.

Herefter indsættes de udvalgte billeder, der nu ligger på Skoletube til projektet. Der kan ligeledes vælges billeder fra kanalerne her på sitet.

Dernæst hentes de små korte videoklip til præsentationen. Det kan være små klip hvor I fortæller om ønsker og rettigheder.
Filmene redigeres herefter.

Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip, ved at trække rundt med medierne.

Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billederne eller som rene tekst-slides. Benyt et mix af begge muligheder og få det bedste resultat.

Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.

Gennemse filmen og tilpas hastigheden.

Når præsentationen er klar, og du har gennemset den, udgives den let til klassens kanal på Skoletube og kan desuden nemt deles med jeres forældre eller andre der ønsker at høre om Børnekonventionen.

 

 

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.