Opgave

Når man er født i et land som Danmark er der mange ting man ikke skal bekymre sig om.

Den generelle levestandard er god, og vi har alle adgang til rent vand, mad og skolegang.

Derfor er det ikke alle børn i Danmark der tænker på Børnekonventionen, og heller ikke alle der kender til deres rettigheder. En undersøgelse lavet for UNICEF Danmark har vist at kun ca. 1 barn ud af 10 kender Børnekonventionen.

I denne opgave skal I arbejde med Børnekonventionen med udgangspunkt i jeres eget liv.

I skal sammen i små grupper lave en lille film hvor I fortæller om Børnekonventionen. Hvornår kan I se, at I får de rettigheder der står i Børnekonventionen opfyldt?

Retten til et godt liv, retten til skolegang, retten til at sige sin mening, retten til privatliv o.s.v

I skal til arbejdet tage billeder der viser rettighederne samt optage små videoklip hvor I fortæller om jeres rettigheder.

Herunder kan I se et eksempel på en film som den I skal lave. Filmen skal laves i et af programmerne Animoto (til computer) eller Wrapster (til telefon eller tablet).

Under sådan gør du kan du se hvordan du arbejder med værktøjerne.
Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør.

I kan læse mere om Børnekonventionen og se alle artiklerne under fanen Børnekonventionen.

Du kan også få læst alle artiklerne op.

 


Eksempel

Læringsmål

 

I skal arbejde med Børnekonventionens artikler med udgangspunkt i jeres eget liv.

I skal øge kendskabet til Børnekonventionens betydning for børn og unge i Danmark.

Sådan gør du

Arbejder du på en computer åbnes siden www.skoletube.dk og programmet Animoto.
Hvis du arbejder på en telefon eller tablet skal du åbne Skoletube-appen og vælge Wrapster i Værktøjskassen.

 

Aktiviteten trin for trin – i Animoto

Hvis I har billeder og video liggende på jeres telefon eller tablet uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload via Skoletube-appen.

opretter et nyt projekt og giver det en en titelNu indsættes der billeder i præsentationen. I kan vælge både egne billeder og billeder fundet her på hjemmesiden, eller andre steder på nettet.

Dernæst vælges jeres små korte videoklip til præsentationen.

Længden på filmklippene redigeres. Videoklippene kan maksimalt være 10 sekunder lange.

Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip. Man flytter let rundt på billederne ved at trække dem med musen.

Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billedet eller ind som rene tekst-slides. Benyt begge muligheder for at få det bedste resultat.

Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.

Nu gennemser I filmen og tilpasser derefter hastigheden.

Vis præsentationen til andre fra klassen. Måske de har gode ideer til hvordan den kan blive endnu bedre.

Når præsentationen er klar, udgives den let til klassens kanal på Skoletube. I kan også nemt dele filmen med jeres forældre eller andre interesserede. Præsentationerne vil være fine som en del af den udstilling der beskrives i elevhæftet.

Aktiviteten trin for trin – i Wrapster

Har I billeder og video liggende på deres telefoner eller iPads uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload via Skoletube-appen.

I åbner værktøjet Wrapster fra værktøjskassen i Skoletube appen og opretter et nyt projekt.

Herefter indsættes de udvalgte billeder, der nu ligger på Skoletube til projektet. Der kan ligeledes vælges billeder direkte fra kamerarullen.

Dernæst hentes de små korte videoklip ind i præsentationen. 
Filmene redigeres herefter.

Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip, ved at trække rundt med medierne.

Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billederne eller som rene tekst-slides. Benyt et mix af begge muligheder og få det bedste resultat. 

Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.

Gennemse filmen og tilpas hastigheden.

Nu er det tid til at vise præsentationen for nogle af de andre elever i klassen. Måske de har gode ideer til hvordan jeres præsentation kan blive endnu bedre.

Når præsentationen er klar, og du har gennemset den, udgives den let til klassens kanal på Skoletube og kan desuden nemt deles med jeres forældre eller andre interesserede.

Præsentationerne vil være fine som en del af den udstilling der beskrives i elevhæftet.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.