Introduktion

Det er nemt at få øje på at det kan være svært at have en god hygiejne på en skole i Myanmar, hvor der som oftest ikke er rindende vand og ofte manglende adgang til gode toiletter. Derfor er det godt at UNICEF arbejder på at sikre at der ændres på disse forhold.

Men faktisk er hygiejne også en udfordring her i Danmark.

Hvert år koster dårlig hygiejne både menneskeliv og store summer penge i form af sygedage.

Derfor er det vigtig at vi alle har fokus på at gøre hvad vi kan for at sikre den bedst mulige hygiejne.

Du kan finde meget mere information omkring hygiejne hos Rådet for Hygiejne.

I opgaven her skal eleverne med udgangspunkt i deres egen hverdag, sætte fokus på emnet hygiejne. Der lægges op til at eleverne arbejder med hygiejne bredt set og inddrager forskellige aspekter af emnet i deres arbejde. Der kan således frit vælges om det skal handle om hygiejne i hjemmet, på sygehuse, på restauranter,  i industrien eller noget helt femte.

Eleverne skal lave en oplysningsfilm hvor de i forskellige situationer viser hvordan man sikrer god hygiejne, og hvad man skal være særlig opmærksom på. Eleverne opfordres til at anvende interview i deres film.

I beskrivelsen af opgaven lægges der op til at eleverne anvender programmet Pinnacle Studio, der er en del af Skoletube.
I forbindelse med arbejdet kan I få en gratis måneds abonnement.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man laver produktet i Pinnacle Studio.

Alternativt kan filmen laves i et andet videoredigeringsprogram, enten på computer, smartphone eller tablet.


Eksempel

På vej

Fag og målgruppe

 

Madkundskab 4.-7. klasse Mad og sundhed

Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed.

Natur og teknologi efter 6. klasse Perspektivering

Eleven kan perspektivere natur/ teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser.

Dansk efter 6. klasse Kommunikation

Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.

Forslag til læringsmål

Eleven får et øget kendskab til vigtigheden af god hygiejne.

Eleven får med udgangspunkt i en sammenligning mellem Danmark og Myanmar et øget kendskab til betydningen af god hygiejne.

Eleven får gennem et fokus på formidling trænet sine færdigheder i produktion af oplysningsfilm via emnet hygiejne.

Forberedelse

Fagligt

Eleverne skal have tilegnet sig den grundlæggende viden omkring hygiejne i Myanmar og i Danmark.

Eleverne har arbejdet med elevhæftet SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND samt set filmen fra DR Ultra, så de med udgangspunkt i dette kan arbejde med emnet hygiejne og drage paralleller til deres eget liv her i Danmark.

Teknisk

Hvis eleverne ønsker at anvende filmklippene fra Myanmar, skal de have adgang til kanalen Film fra Myanmar på Skoletube.

Alle elever med et Uni-login har adgang til det materiale der ligger i kanalen. Anvender I ikke skoletube kan filmene downloades og anvendes i ethvert videoredigeringsprogram, enten på computer, telefon eller tablet.

Elever med adgang til Skoletube kan anvende filmene direkte i redigeringsværktøjerne der er tilgængelige i Skoletube, Pinnacle Studio til IPad eller Movie Cut til computer.

I beskrivelsen af forløbet herunder tages udgangspunkt i programmet Pinnacle Studio der er tilgængeligt til Iphone og Ipad. Hvis I i stedet ønsker at anvende Movie Cut kan I se videoguides her.

Se gennemgangen af hele programmet Pinnacle Studio på Skoletubes vejledningssite.  Kræver ikke login

Alternativt kan et hvert videoredigeringsprogram anvendes til arbejdet.

Forslag til forløbet

Hent Pinnacle Studio til Skoletube & Børnetube appen til iPad og iPhone.

Log ind på appen med dit UNI-Login. Det kræver adgang til Skoletube at anvende programmet.

Opret en ny præsentation og giv den en titel.

Hent det ønskede materiale fra kanalerne på Skoletube. Der kan ligeledes anvendes filmklip fra kamerarullen.

Beskær filmklip i den ønskede længde.

Du kan flytte rundt på klippene ved at trække i dem.

Der er ligeledes mulighed for at anvende billeder i præsentationen. Tilpas billederne i tid og fremtoning.

Tilføj tekst til præsentationen.

Tilføj overgange mellem billede og video.

Tilføj musik, lydeffekter og speak.

Nu viser eleverne deres film til hinanden. Eleverne giver hinanden feed back og hjælper hinanden videre i processen. Når filmen er færdig kan den udgives den til Skoletube til Skoletube.

Tegn på læring

Eleverne har skabt en fortælling der beskriver hvad man skal være opmærksom på i forhold til god hygiejne.

Eleverne har formidlet deres viden om hygiejne i et tydeligt sprog og med god billedestøtte.

Eleverne har øget deres kendskab til hygiejne og vist at de kan bidrage til at formidle deres viden videre.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.