Introduktion

I elevhæftet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND” læser eleverne om landet Myanmar.

Myanmar er et land fyldt med fantastiske templer belagt med guld. Derfor kaldes landet ofte det gyldne land.
Men Myanmar er også et land med mange udfordringer. Der er mange steder mangel på rent drikkevand og store dele af befolkningen lever i fattigdom.

I opgaven her skal eleverne arbejde både med de fine pagoder og udfordringerne når de laver en præsentation hvor de fortæller om landet i billeder og tekst.
Eleverne henter deres viden fra elevhæftet, men derudover skal de selv finde yderligere information om landet Myanmar, både her på siden og ved at søge på nettet. Eleverne kan understøttes i arbejdet med hjælpespørgsmål som f.eks:

Hvor ligger landet?
Hvor mange mennesker bor der i lande.
Hvor stort er landet?
Hvordan er vejret i Myanmar?
Hvor lang tid tager det at komme til Myanmar?

Listen kan med fordel laves sammen med eleverne.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør – trin for trin.


Eksempel

Fag og målgruppe

 

Forløbet her kan gennemføres i hele skoleforløbet.
I indskolingen kan informationerne til præsentationen hentes fra elevhæftet og billederne fra kanalerne her på siden.
På mellemtrinnet og i overbygningen udfordres eleverne gradvist til at være mere opsøgende i deres søgen efter viden om Myanmar.

Natur og teknologi efter 4. klasse: Perspektivering
Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster

Natur og teknologi efter 6. klasse: Perspektivering
Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser

Geografi efter 9. klasse: Perspektivering
Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

Forslag til læringsmål

Eleverne skal være opsøgende og nysgerrige i forhold til landet Myanmar.

Eleverne skal kunne udvælge fakta om Myanmar og kombinere det med billeder af landet.

Eleverne skal kombinere tekst og billeder og fortælle historien om et landet.

Forberedelse

Fagligt

Eleverne skal have stiftet bekendtskab med den første viden om landet Myanmar. I arbejdet med elevhæftet lærer de landet at kende. Kendskabet øges gennem arbejdet med opgaverne fra Lærervejledningen og på siden her.

Teknisk

For at kunne anvende billeder og video der ligger her på hjemmesiden skal eleverne gøre et af følgende:

Melde sig ind i kanalerne på Skoletube

Gemme billederne på deres computer eller Ipad

Til denne opgave skal eleverne bruge et af programmerne Animoto på computer eller Wrapster der er en del af Skoletube i værktøjskassen i appen.

Det er en fordel hvis der oprettes en klassekanal hvortil elevernes arbejde kan uploades når det er færdigt.

Hvis I ikke har adgang til Skoletube kan I få et gratis prøveabonnement her.
Anvender I tablets uden Skoletubeadgang kan appen Animoto hentes i App Store eller Play Butikken.

Forslag til forløbet

Aktiviteten er beskrevet i to afsnit, da begge programmer kan anvendes til løsning af opgaven.

Først for Animoto (computer) og herunder for Wrapster (smartphone eller tablet).

Aktiviteten trin for trin – i Animoto

Har eleverne billeder og video liggende på telefon eller IPad uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload via Skoletube-appen.

Eleverne opretter et nyt projekt og giver det en en titelNu indsættes der billeder i præsentationen. Eleven vælger mellem sine egne billeder, der kan vælges både billeder fra computeren og billeder fra kanalerne på Skoletube.

Dernæst vælges eventuelt små korte videoklip til præsentationen, Det kan være klip hvor eleverne fortæller om Myanmar, eller klip fra kanalen med videoklip. Længden på filmklippet redigeres Det kan maksimalt være 10 sekunder langt.

Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip. Man flytter let rundt på billederne ved at trække dem rundt.

Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billedet eller ind som rene tekst-slides Benyt et mix af begge muligheder og få det bedste resultat.

Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.

Eleverne gennemser filmen og tilpasser herefter hastigheden til den er som ønsket.

Når præsentationen er klar, udgives den let til klassens kanal på Skoletube og kan desuden nemt deles med forældre eller andre der ønsker at høre om Det gyldne land Myanmar. Præsentationerne vil være fine som en del af den udstilling der beskrives i elevhæftet.

Aktiviteten trin for trin – i Wrapster

Har eleverne billeder og video liggende på deres telefoner eller iPads uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload via Skoletube-appen.

Eleven åbner Wrapster i Skoletube appen og opretter et nyt projekt.

Herefter indsættes de udvalgte billeder, der nu ligger på Skoletube til projektet. Der kan ligeledes vælges billeder fra kanalerne her på sitet.

Dernæst hentes de små korte videoklip til præsentationen. Det kan være klip hvor eleverne fortæller om Myanmar, eller klip fra kanalen med videoklip.
Filmene redigeres herefter.

Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip, ved at trække rundt med medierne.

Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billederne eller ind som rene tekst-slides. Benyt et mix af begge muligheder og få det bedste resultat. Eleverne skal fortælle om alle de fakta om Myanmar, som de har funder frem til i arbejdet.

Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.

Gennemse filmen og tilpas hastigheden til man er tilfreds.

Når præsentationen er klar, og du har gennemset den, udgives den let til klassens kanal på Skoletube og kan desuden nemt deles med forældre eller andre der ønsker at høre om Det gyldne land Myanmar. Præsentationerne vil være fine som en del af den udstilling der beskrives i elevhæftet.

 

Tegn på læring

Eleverne har fået et øget kendskab til landet Myanmar.

Eleverne har opdaget nye forskelle mellem Danmark og Myanmar.

Eleverne har opdaget nye ligheder mellem det at være barn i Danmark og Myanmar.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.