Introduktion

Børnekonventionen gælder alle børn og overholdelse af konventionens artikler er væsentlig for alle aspekter i barnets liv.

Men hvad ville der ske hvis rettighederne pludselig en dag ikke længere var til stede?

I denne opgave skal eleverne lege med tanken om at miste deres rettigheder. I en lille tegneserie med sig selv som hovedperson skal de forestille sig hvordan det ville være at miste retten til eksempelvis at kunne gå i skole, sige sin mening eller have et privatliv.

Arbejdet tager udgangspunkt i en snak om de rettigheder Sofie taler med børnene om i elevhæftet SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND. Hvad er vigtigt for børnene i Myanmar? Og hvad er vigtigt for os her i Danmark?

Når eleverne har lavet en liste over de vigtigste rettigheder, er det tid til at forestille sig en dag uden rettighederne.

I arbejdet anvendes tegneserieværktøjet Pixton.

I forslag til forløbet er der en gennemgang af arbejdet i Pixton. Det samme gør sig gældende på elevernes side under sådan gør du.

Klik på de orange ord og se en vejledning til hvordan man gør.

Fag og målgruppe

 

Dansk efter 6. klasse: Kommunikation
Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.

Dansk efter 6. klasse: Kommunikation
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.

Kristendom efter 6. klasse: Livsfilosofi og etik
Eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper

Tværgående tema: Elevens alsidige udvikling
Eleven får lyst til at bidrage til den større sociale sammenhæng.

Forslag til læringsmål

Eleverne skal øge deres kendskab til Børnekonventionens artikler.

Gennem dialog skal eleverne blive klogere på hvilke artikler de mener er vigtigst for deres liv og udvikling.

Eleverne skal bruge deres fantasi og forestillingsevne i et vanskeligt dilemma omkring livet.

 

Forberedelse

Fagligt

Eleverne skal have læst teksterne om børnene i Myanmar i elevhæftet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND.

Tag en snak med eleverne om ligheder og forskellige fra børnenes liv i Myanmar til deres eget liv i Danmark.

Teknisk

Man kan arbejde med Pixton på mange niveauer. For de yngste elever kan det være en god ide at starte med at arbejde på Nybegynder-niveau. Når eleverne har stiftet bekendtskab med programmet kan man skifte til Avanceret og virkelig få gang i kreativiteten.

Pixton er en del af Skoletube og kan benyttes både på computer og tablet.

Skoler der ikke har Skoletube kan få et gratis prøvelogin i forbindelse med arbejdet eller alternativt oprette en bruger på www.pixton.com og arbejde med værktøjet her.

Under forslag til forløbet her på siden og på elevernes side under sådan gør du beskrives forløbet og programmet med videoguides.

Forslag til forløbet

Gå til Skoletube. log ind med UNI-login og vælg programmet Pixton. Alternativt gå til www.pixton.com

Opret et nyt projekt.

Vælg format til projektet.

Vælg niveau nybegynder eller avanceret.

Indsæt en baggrund. Du kan vælge at indsætte et billede. På siden her finder du mange billeder der kan anvendes i tegneserien.

Gem billederne på computer eller tablet og hent dem ind i præsentationen.

Indsæt en figur og tilpas den i udseende og størrelse.

Indsæt talebobler og lad figuren fortælle om hvordan det er at miste sine rettigheder. Hvornår kan det mærkes og hvilken betydning får det for barnet.

Hvad laver man?
Hvad med skolegang?
Hvordan bliver man behandlet og hvem bestemmer over ens liv?

Indsæt et billede mere og foretag eventuelt ændringer i baggrund, måden figuren står på eller tilføj en figur mere. Kun fantasien sætter grænsen.

 

Se flere vejledninger på Skoletubes vejledningssite

Tegn på læring

Eleverne har med udgangspunkt i deres eget liv udvalgt artikler fra Børnekonventionen og brugt dem i deres præsentation.

Eleverne har fået skabt en fortælling hvor konsekvenserne ved at miste sine rettigheder træder tydeligt frem.

Kolofon

Dette forløb er lavet af Leg med IT, og er udgivet af UNICEF Danmark.

Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “SOFIE FINDER GULD I MYANMAR – DET GYLDNE LAND”.